Workshop Musette – zondag 6 maart 2022

Op zondag 6 maart 2022 gaf Mark Söhngen een workshop Musette voor een groep enthousiaste trekharmonicaspelers in Q-Factory Amsterdam. We gingen aan de slag met de ‘Musette du Tonnelier’ van de hand van Mark. Thuis hadden we een ‘grondverf’-versie van de musette al kunnen oefenen. Tijdens deze workshop gingen we die versie samen uitwerken, zodat het ook echt als een musette ging klinken. Er werd veel aandacht besteed aan gebroken akkoorden, waaruit deze musette voor een groot deel bestaat. Aan het einde van de workshop hadden we stof genoeg om thuis verder te kunnen werken aan deze musette. Vooral lastige stukken veel oefenen (kilometers maken) zodat het uiteindelijk soepel gaat klinken. We kunnen terugkijken op een geslaagde workshop!

Serie van 6 lessen trekharmonica voor beginners – september t/m december 2021

In het najaar van 2021 organiseerden we een cursus van 6 lessen voor beginners onder leiding van docent Jos Lambregts. De cursisten zijn enthousiast aan de slag gegaan met een aantal eenvoudige muziekstukjes met verschillende ritmes. Op de trekharmonica speel je met de rechterhand de melodie en met de linkerhand de begeleiding (bassen en akkoorden). In de cursus is ook uitgelegd hoe een trekharmonica in elkaar zit en hoe dat nu eigenlijk werkt met duwen en trekken. Er is een goede basis gelegd waarop doorgebouwd kan worden met nieuwe melodieën in de vervolgserie van 6 lessen in het voorjaar van 2022, zie onze “Home page“.

Joie de vivre! Workshop Musette door Mark Söhngen – zondag 24 oktober 2021

De deelnemers waren zeer enthousiast over de workshop Musette die Mark Söhngen op 24 oktober gaf. Hoe ontstond deze Franse muziekstijl? In de Parijse café’s bleven de muzikanten uit de Auvergne hun eigen dansmuziek spelen, op hun van huis meegebrachte ‘musettes’ en ‘cabrettes’, een klein type doedelzak. Later namen de door Italianen meegebrachte accordeons de leidende rol over, maar de naam musette bleef voor altijd verbonden met de muziekstijl: vrolijke en melancholieke dansmuziek uit de volkse kroegen rond Montmartre. Leuke muziek om te spelen op onze trekharmonica’s: mooie melodieën, snelle triolen, gebroken akkoorden. Pittig, maar de moeite van het proberen meer dan waard. De workshop was bedoeld voor niveau midden en gevorderd en we speelden op een C/F trekharmonica. Mark Söhngen schreef speciaal voor deze workshop ‘Musette d’ Amsterdam’ en zo kwam die speciale sfeer ook hier tot leven. De bladmuziek hadden we tevoren al kunnen oefenen, maar nu kwam het erop aan loopjes en versieringen aan te brengen, zodat het een echte musette zou worden. Mark besteedde veel aandacht aan de vingerzetting om de vele versieringen goed te kunnen spelen. Waar nodig hebben we ‘loopjes’ gemaakt om die versieringen en gebroken akkoorden in de vingers te krijgen. En zo kwamen we met tien spelers tot een Franse sfeer in een Amsterdamse ruimte. Bedankt spelers en bedankt Mark voor deze fijne workshop!

Workshop klezmer samenspel – Auke Eringa 23 februari 2020

In vervolg op de eerdere klezmerworkshops van Auke gingen we door met de drie melodieën ‘Yevarechecha’, ‘Arum dem Fayer’ en ‘Vehaeir Eineinu’. Het accent lag op bijzondere akkoordbegeleidingen en ritmes, improviseren en samenspel. De bladmuziek en geluidsopnames waren van tevoren aan de deelnemers opgestuurd, zodat ze zich goed konden voorbereiden. Tineke had haar sopraansaxofoon weer meegenomen wat een prachtige toevoeging was aan het geheel.

Workshop Creatief met klezmer – Auke Eringa 10 november 2019

Hoe speel je klezmer op de trekharmonica? Aan de hand van de mooie klezmermelodieën ‘Arum dem Fayer’ en ‘Yevarechecha’ ging Auke in op de speciale klezmertoonladders en ‑versieringen en hoe je die toonladders kunt gebruiken om te improviseren. Ook hebben we ons gestort op akkoorden links en rechts, en hoe je meerdere muziekstukken kunt combineren om tot een medley te komen. Een van de deelnemers had haar viool meegenomen en dat leidde dankzij Auke’s vakkundige aanwijzingen tot een fantastisch geheel.

Workshop Swingend balfolk met klezmer – Auke Eringa 12 mei 2019

Onder de zeer vakkundige leiding van Auke Eringa hebben we op 12 mei 2019 in een groep van veertien mensen de hele dag geconcentreerd gewerkt aan het mooie, niet te snelle klezmernummer ‘Vehaeir Eineinu’.

Deze prachtige, melancholieke melodie is geschreven door Abraham Goldfaden (1876-1908). Ruim een maand vantevoren hadden we van Auke al de bladmuziek gekregen van de eerste en tweede stem en van een begeleidingspartij met akkoorden aan de diskant (rechterhand). Doordat alle deelnemers die al grondig hadden doorgenomen konden we de tijd besteden aan muzikale verdieping. Want als je zo’n beetje weet welke knoppen je op welk moment moet beroeren dan begint het eigenlijk pas.

Welke noten in het stuk zijn geschikt voor welk type versieringen? Hoe kun je een vibrato-effect bereiken? Welke klezmertoonladders zijn er en kun je daar gebruik van maken in dit stuk? Hoe gebruik je improvisatiepatronen? Hoe bouw je een solopartij op? En hoe maak je nu die typische klezmer-huiltjes en -hikjes voor een dramatisch effect? Dat kwam allemaal aan de orde op deze dag. Tineke Lemmens had behalve haar chromatische trekharmonica ook haar sopraansaxofoon meegenomen en zorgde zo voor een heel mooie toevoeging aan ons spel. We hebben veel geleerd en het smaakt naar meer!

Workshop Swingend balfolk – Auke Eringa november 2018

Op zondag 4 november 2018 gaf Auke een workshop Swingend balfolk spelen. We gingen aan de gang met een mooi scottishe-achtig nummer van de Noorse componiste Ingunn Bjørgo: ‘Askerladd på Aveie’. De meeste balfolkmuziek bestaat uit een A-deel en een B-deel (beide van 8-maten) met een niet te moeilijke melodie die snel in je hoofd blijft zitten.

Gelukkig geeft juist die eenvoud van structuur kansen om de muziek interessanter en uitdagender te maken. In deze workshop behandelde Auke vijf krachtige manieren om dat te doen: swingende ritmische accenten leggen met akkoorden in de rechterhand; een improvisatie spelen (waar je geen conservatoriumopleiding voor nodig hebt); verschuivingen in de harmonische horizon aanbrengen door middel van akkoordsubstituties; tweede en derde stemmen toevoegen; en vooral: adempauzes inbouwen. We beperkten ons op deze dag tot één melodie en hadden van tevoren de bladmuziek gekregen en bestudeerd. Daarom konden we heel veel aandacht aan deze swingende ritmische accenten besteden, zowel aan de discant (melodiekant) als aan de baskant. Erg leuk en leerzaam!